Velkommen til EquesTech

Laget av Ariel Fernández

LES MER

Om Oss

Velkommen til EquesTech, en teknologibedrift med base i Norge. Vårt mål er å tilby våre kunder innovative og funksjonelle klær som forbedrer deres liv og holder dem koblet til.

Man with EquesTech Connect Jacket

EquesTech Connect

Hos EquesTech er vi drevet av en lidenskap for teknologi og et ønske om å skape produkter som løser virkelige verdensproblemer.

  • Trådløs tilkobling: Med EquesTech Connect kan du holde deg koblet til dine digitale enheter uten å måtte ta frem telefonen. Dette lar deg holde fokus på det du gjør og være mer produktiv.
  • Tilgang til sanntidsinformasjon: EquesTech Connect gir deg sanntidsinformasjon som værvarsel, varsler og annen viktig data som holder deg oppdatert og informert.
  • Holdbar og behagelig: EquesTech Connect er laget av høykvalitetsmaterialer som er designer for å tåle alle vær og gi maksimal komfort. Den er designet for å kunne brukes over lengre tid og tåler slitasje fra daglig bruk.

Vårt flaggskip-produkt, EquesTech Connect jakke, er det ultimate innen slitasjetechnologi, og gir våre kunder muligheten til å interagere med digitale enheter uten å bruke hendene, og få tilgang til viktig informasjon uten å måtte ta frem telefonen.

Video

Video for investorer

Generell informasjon om Connect

Hos EquesTech er kundeopplevelsen viktig for oss. Vi jobber hardt for å sikre at våre kunder får den best mulige opplevelsen når de kjøper og bruker våre produkter. Dette inkluderer å tilby en rekke tjenester, som produktutvikling, teknisk support, oppdateringer og programvare, garanti og retur, og tilpassede løsninger, for å sikre at våre kunder får det de trenger for å få mest mulig ut av våre produkter. Vi er også alltid tilgjengelige for å svare på spørsmål og hjelpe våre kunder med å løse eventuelle problemer de måtte ha. Vårt mål er å skape en positiv og tilfredsstillende kundeopplevelse for alle våre kunder.

  • 1 Hvilke materialer er EquesTech Connect laget av?

    Jakken er laget av et unikt teknisk materiale som er vanntett, vindtett og pustende. Det er også laget for å være lett og komfortabelt å ha på seg.

  • Jakken bruker den siste trådløs teknologien for å koble til dine digitale enheter og gir deg tilgang til sanntidsinformasjon. Det har også innebygde sensorer for å registrere omgivelsestemperatur og bevegelse.

  • Jakken krever litt vedlikehold for å sikre at den fungerer optimalt. Dette inkluderer å rengjøre den med en fuktig klut og å holde den tørr når den ikke er i bruk. Det er også viktig å oppdatere programvaren og firmware regelmessig for å sikre at den har de nyeste funksjonene og er kompatibel med dine enheter.

Flytskjema

Flytskjema

Equestech Visuelle Profil

Equestech Visuelle Profil

Teknisk Data

Type Informasjon Equestech Connect vil kunne samle og sende ulike former for informasjon, inkludert tekst, tall og data fra analoge sensorer som lyd, bilde og temperatur. Denne informasjonen vil bli samlet inn av innebygde sensorer og kommunikasjonsenheter, som en mikrofon og kameraer, og kan brukes til en rekke formål som å spore Fitness, overvåke miljøet og gi varsler.
Trådløs Sender Informasjon vil kunne bli sendt trådløst gjennom fire forskjellige metoder: Direkte, småcelle WiFi, storcelle 4G/5G eller satellitt. Direkte kommunikasjon vil bli brukt for kortdistansekommunikasjon med nærliggende enheter og vil ikke gi tilgang til internett. Hver kategori vil ha en annen rekkevidde, med direkte kommunikasjon som har den korteste rekkevidden og satellittkommunikasjon som har den lengste rekkevidden. En satelitt-connect jakke blir den dyreste og hver jakke følger med mulig direkte kommunikasjon instilling.
Mottaker Mottakeren av informasjonen vil avhenge av brukerens preferanser. Den kan sendes direkte til en mottaker, for eksempel en telefon eller et annet trådløst enhet, eller den kan publiseres på internett for å deles med flere personer.
Adresse Adressen til plagget vil kunne være en unik ID eller et SIM-kort som knytter plagget til en bestemt bruker. Alternativ kan det være en form for pålogging, for eksempel ved hjelp av en epostadresse eller et mobilnummer.
Grensesnitt Grensesnittet til Equestech Connect vil kunne være en integrert skjerm, talestyring, lys, endring av farge eller tastatur, avhengig av brukerens preferanser. Dette vil gjøre det enkelt å interagere med plagget og resten av systemet.
Kryptering Kryptering vil være viktig for å sikre at informasjonen sendt fra plagget kun er tilgjengelig for autoriserte personer. Dette kan være ved hjelp av krypteringsprotokoller eller ved å bruke en unik nøkkel for å kryptere dataene.

Trådløs Kommunikasjon

Det elektromagnetisk spektrumet

Rekkevidde/Dekning Eksempler på Bruk
Direkte: NFC NFC (står for Near Field Communication) bruker radiofrekvenser for å overføre data mellom enheter. Det fungerer ved at to enheter holdes tett inntil hverandre, dekningen er begrenset til et svært små område på noen få centimeter. Dette gjør NFC sikker til å overføre data, siden avstanden mellom enhetene må være svært liten for at kommunikasjonen skal kunne skje. Parring av enheter: Den kan brukes til å koble enheter sammen for å overføre data eller å koble til en trådløs høyttaler. Den kan brukes til å betale transport med mange offentlige transportsystemer, brukeren betaler for billetten med telefonen eller betalingskort med NFC-teknologi. NFC brukes til mobilbetalingsløsninger som Apple Pay og Google Wallet. Disse løsningene gjør det enkelt å betale med en telefon ved å holde den mot en NFC-aktivert betalingsterminal. NFC kan også brukes for adgangskontroll. Den kan hjelpe med å sikre adgang inn til bygger ved å lese data fra en NFC-aktivert ID-kort eller telefon.
Bluetooth Bluetooth bruker radiofrekvenser på å overføre data mellom enheter, i motsetning til NFC så har Bluetooth en rekkevidde på et område på omtrent 10 meter, dette kan variere avhengig av forholdene og kvaliteten på utstyret som blir brukt. Bluetooth er designet på å være en kortdistansekommunikasjonsmetode, og det er derfor ikke ment å dekke store avstander. Bluetooth blir brukt med trådløse hodetelefoner og høyttalere. De bruker Bluetooth for å koble seg til en telefon, bærbar pc eller annen kompatibel enhet for å spille av lyd eller ta lydssamtaler. Bluetooth kobles også til telefoner for smartklokker, aktivitetsmålere eller bilen din for å overføre data. Det er også noen Tastaturer og Mus som bruker Bluetooth for å kobles til en datamaskin eller nettbrett trådløst for enklere navigasjon og skriving. Det er også nyere smart hjem enheter som bruker Bluetooth. Som for eksempel kan Bluetooth brukes til å koble sammen termostaterer, lysbrytere og kameraer, slik at du kan styre og overvåke dem fra en app på telefonen.
Småcelle: WiFi Småcelle WiFi eller Small Cell WiFi også kjent som «multi-access point WiFi» eller mest kjent som 5G WiFi, er en type trådløs kommunikasjon som bruker flere mindre, kompakte basestasjoner (celler) for å forbedre dekningen og kapasiteten i et gitt område. Dette skiller seg fra tradisjonelle WiFi-nettverk som bruker færre, større basestasjoner for å dekke et større område. Rekkevidden til småcelle WiFi varierer avhengig av størrelsen på basestasjonen og antall basestasjoner som er i bruk i et gitt område. Generelt sett kan småcelle WiFi gi en rekkevidde på opptil 100 møter eller mer, og det kan dekke et område på opptil flere kvadratkilometer. Dette gjør det egnet for å like dekningen og kapasiteten i tette urbaniserte områder, eller i områder der det er høyt trådløst trafikktrykk. Småcelle WiFi er nytt teknologi så det er ikke mange eksempler på kommersiell bruk ennå, men noen av de mulige bruksområdene for småcelle WiFi er: I offentlige områder kan småcelle wifi brukes i for eksempel flyplasser, togstasjoner, kjøpesenter eller parler for å gi høyhastighets internettilgang til besøkende. Også i Hoteller og leiligheter kan det brukes til å gi bedre internettilgang til gjester og beboere. Småcelle wifi kan dekke og forbedre dekningen og kapasiteten i tette, urbaniserte områder der den tradisjonelle WiFi-nettverket har problemer med å tilfredsstille traffikktrykket. Småcelle WiFi kan brukes til å lage smarte byer som styrker kommunikasjonen mellom ulike enheter og sensorer, slik at dataene kan samles og analysere for å forbedre tjenestene i byen. Småcelle WiFi kan også brukes i industrielle områder for å koble sammen ulike enheter og sensorer, slik at dataene kan samles og analyseres for å forbedre produktiviteten og effektiviten.
Storcelle: 4G/5G Storcelle 4G eller 5G bruker store celler e/ basestasjoner for å dekke et stort område. De gir høyhastighets internettilgang og kommunikasjon til telefoner og andre mobile enheter. Rekkevidden til storcelle 4G og 5G varierer avhengig av typen basestasjon og den aktuelle nettverkskonfigurasjonen. Generelt sett kan storcelle 4G gi en rekkevidde på opptil 45km eller mer, mens 5G kan gi en rekkevidde på opptil 500 meter eller mer. 5G har større båndbredde, og mindre forsinkelse enn 4G. Storcelle 4G og 5G blir brukt svært mye så det er mange eksempler på bruk av disse teknologiene. Storcelle 4G og 5G blir brukt å mobiltelefoner for å gi dem internettilgang og kommunikasjonsmuligheter. Det gir høye hastigheter og bedre dekning enn tidligere generasjoner av mobilnettverk. Storcelle 5G kan brukes for å koble sammen biler i en bil-til-bil-kommunikasjon i sanntid for å forbedre trafikksikkerheten og gjøre automatisert kjøring mulig. Som småcelle wifi kan storcelle 5Gogså brukes for å samle og analysere data for å forberede tjenester i byen, og effektivitet og produktivitet i industrielle miljøer. Det gir også mulighet for å koble flere enheter samtidig med lav forsinkelse, dette gir mulighet for å bruke Virtual og Augmented Reality i større skala, både i underholdning og i industrielle applikasjoner.

Mobile Switching Center (MSC):
Et mobiltelenetts sentrale nettverkselement er Mobile Switching Center (MSC). Samtaler og meldinger byttes og rutes til og fra mobile enheter av den. MSC fungerer som forbindelsespunktet mellom mobilnettet og andre nettverk, slik som det public switched telephone network (PSTN). I tillegg tilbyr den overlevering, mobilitetsadministrasjon og samtaleruting (prosessen med å overføre en samtale eller dataforbindelse fra en celle til en annen når en bruker beveger seg gjennom nettverket). MSC har også ansvaret for å administrere radioressursene i nettverket, samt overvåke og overvåke forbindelsen mellom mobilenheten og basestasjonen. MSC spiller en avgjørende rolle for å sikre påliteligheten, effektiviteten og sikkerheten til mobile nettverkstjenester.

Mobile Switching Center (MSC) er fortsatt en avgjørende del av et 5G-nettverk, men det har endret seg for å imøtekomme de nye behovene og vanskelighetene som 5G presenterer. 5G MSC, ofte referert til som 5G Core Network, er ansvarlig for å tilby de samme grunnleggende tjenestene som de som tilbys av tidligere generasjoner av mobilnettverk, som samtaleruting og mobilitetsadministrasjon, men med tilleggsmuligheter for å støtte nye 5G-applikasjoner og brukssaker. 5G MSC støtter både standalone (SA) og non-standalone (NSA) nettverksdesign, som er en av hovedforskjellene mellom den og tidligere generasjoner. Dataplanet til NSA-arkitekturen leveres av 5G MSC, mens kontrollplanet leveres av LTE-nettverket. På den annen side tilbyr SA-arkitekturen en helt ny kontroll- og dataplaninfrastruktur som er skreddersydd for 5G-applikasjoner. 5G MSC støtter network slicing, som gjør det mulig for operatører å bygge flere virtuelle nettverk på toppen av et enkelt fysisk nettverk, som er en annen forskjell. Fordi forbrukere og bedrifter har ulike behov for quality of service (QoS), kan flere operatører nå gi disse brukerne en rekke tjenester og muligheter.
For å møte den økende etterspørselen etter raskere datahastigheter og mer nettverkskapasitet, er 5G MSC også laget for å være mer tilpasningsdyktig og skalerbar enn tidligere generasjoner. Dette oppnås ved å bruke skybaserte teknologier som muliggjør rask distribusjon og tilpasningsdyktig kontroll av nettverksressurser, som virtualisering og containerisering. Samlet sett avhenger suksessen til 5G-nettverk av 5G MSC, som er avgjørende for å tillate nye 5G-tjenester og brukstilfeller.
Satelitt Satellitter er i jordas bane og dekker et større område en basestasjoner kan, inkludert områder som de ikke når. Rekkevidden for satellittkommunikasjon avhenger av typen satellitt og nettverkskonfigurasjon. Generelt sett kan en LEO (Low Earth Orbit) satellitt gi en rekkevidde på opptil 2000km eller mer, mens en GEO (Geostationary Orbit) satellitt kan gi en rekkevidde på opptil 36000 km eller mer. Satellittkommunikasjon er ofte brukt for å gi internettilgang og kommunikasjonsmuligheter til områder som ikke er dekket av tradisjonelle trådløse nettverk, for eksempel i avsidesliggende områder, på havet eller i lufta. Det kan også brukes i applikasjoner som «maritim» kommunikasjon, redning og beredskap, og for å levere TV og radio signaler. Maritim kommunikasjon er at satellitten brukes til å gi kommunikasjonsmuligheter til skip og andre maritime enheter, slik at de kan holde kontakt med landbasert personell og andre skip. I luftfart og romfart brukes de for å gi kommunikasjonsmuligheter til fly og romfartøy, slike at de kan holde kontakt med jordbaserte kontrollsentre. Satellitter er også viktige for å gi kommunikasjonsmuligheter til redningsteam og beredskapspersonell i nødstilfeller eller katastrofer.

Type Fordeler Ulemper
Mikrobølger Har stor rekkevidde og kan penetrere hindringer som vegger og bygninger, noe som gjør dem velegnet for trådløse nettverk og internettilgang. Krever mer energi enn andre typer elektromagnetisk stråling, og deres frekvenser kan interferere med andre elektroniske enheter.
Infrarød Stråling Er billig å produsere og har lav energibruk. Kan også fungere som en sikker måte å overføre data, da infrarød stråling ikke kan penetrere vegger. Har begrenset rekkevidde, så de er ikke velegnet for trådløse nettverk over store områder.
Radiobølger Har stor rekkevidde og kan penetrere hindringer, noe som gjør dem velegnet for trådløs kommunikasjon over store områder. Krever mye energi og kan være sårbare for elektromagnetisk forstyrrelse.
Satellittbaserte trådløse teknologier Har stor rekkevidde og kan nå steder der andre trådløse teknologier ikke kan nå. Krever spesialiserte mottakere og sendere, og er ofte dyrere enn andre trådløse teknologier.
I tillegg til dette, er sikkerheten også et viktig faktor å vurdere for trådløs kommunikasjon. Krypteringsteknologier kan brukes for å beskytte informasjonen som overføres via trådløse nettverk, men dette vil variere avhengig av teknologien som brukes. Det er viktig å vurdere fordeler og ulemper for den aktuelle situasjonen før man velger en type elektromagnetisk stråling for trådløs kommunikasjon, og å sørge for at teknologien oppfyller kravene til rekkevidde, energibruk, og sikkerhet.

Basestasjoner

Generell informasjon Internett

Internett er et stort globalt nettverk som gjør det mulig for enheter å kommunisere med hverandre. IP-pakker er pakker med informasjon som blir sendt over internett til bestemte destinasjoner. De blir sendt rundt i systemet ved hjelp av protokoller og ruter, og vet hvor de skal ved å se på sitt eget IP-adresseheader. Sammen utgjør internettet og IP-pakker grunnlaget for enestående kommunikasjon og informasjonsutveksling over hele verden.

  • Internett er et globalt kommunikasjonsnettverk som gir brukerne muligheten til å sende og motta informasjon via enheter som datamaskiner, telefoner og nettbrett. Det bruker en standard protokoll (TCP/IP) for å overføre data, og gir brukerne tilgang til en rekke tjenester, inkludert e-post, nettsider, musikk, videoer, spill og sosiale medier. Internettet er et viktig verktøy for kommunikasjon, underholdning og informasjonsformidling i våre liv.

  • IP-pakke (Internet Protocol Packet) er en pakke med informasjon som blir sendt over Internett. Den inneholder data som skal overføres, samt informasjon om hvor den skal gå. IP-pakken blir brukt som en standard måte å sende data på Internett, og gir informasjonen den trenger for å reise fra kilden til destinasjonen på en sikker og effektiv måte.

  • IP-pakken blir sendt rundt i systemet ved hjelp av nettverksprotokoller. Når en IP-pakke er opprettet, blir den sendt til nærmeste nettverksenhet, for eksempel en router. Router vil så analysere IP-pakken og bestemme hvilken rute den skal ta for å komme til destinasjonen. Deretter blir IP-pakken sendt til neste nettverksenhet og prosessen gjentas til IP-pakken når destinasjonen. Underveis blir IP-pakken splittet opp i mindre pakker, kalt datagrammer, for å kunne sendes over nettverket, og deretter samles opp igjen ved destinasjonen. Dette kalles for "pakkesvitching".

  • IP-pakken inneholder destinasjons-IP-adressen, som er en unik identifikator for enhetens plassering på Internettet. Når en IP-pakke sendes ut, bruker rutere (enheter som er plassert i nettverk for å formidle datatrafikk) destinasjons-IP-adressen til å bestemme hvilken vei pakken skal ta for å nå frem til sin destinasjon. Ruterene bruker en tabell med informasjon om hvordan de skal videresende pakker til å bestemme veien.

Bilde av Basestasjoner

Internett

Internett er i dag en viktig del av hverdagen for mange mennesker over hele verden. Det er en global nettverksinfrastruktur som tillater brukere å få tilgang til informasjon, kommunisere med andre, handle produkter og tjenester, og utføre mange andre aktiviteter online. Internett har også blitt et viktig verktøy for arbeid, læring, underholdning og sosial interaksjon.

Innhenting av Informasjon fra Nettet

Når en bruker bruker PCen til å få informasjon fra Internettet, foregår følgende:

  • Bruker-PC: Brukeren sender en forespørsel til PCen ved å skrive inn en nettadresse i en nettleser eller ved å klikke på en lenke.
  • Hjemmeruter: PCen sender forespørselen til hjemmeruteren via trådløs eller kablede forbindelse. Hjemmeruteren fungerer som en gateway mellom PCen og Internettet.
  • Nettverksruter: Hjemmeruteren sender forespørselen til nærmeste nettverksruter, som har som oppgave å lede trafikk til Internettet.
  • Server: Nettverksruteren sender forespørselen til Internett-serveren som inneholder den ønskede informasjonen.
  • Tilbake til brukeren: Internett-serveren sender tilbake informasjonen til hjemmeruteren, som videresender den til PCen til brukeren, som kan se informasjonen på skjermen.

Når en bruker henter informasjon fra Internettet, foregår det et komplekst samspill mellom ulike nettverksenheter for å sikre at informasjonen blir levert til brukeren. Her er en beskrivelse av hva som skjer med IP-pakker i bakgrunnen:

  • Adressering: Når PCen sender en forespørsel til Internett-serveren, legger den først en IP-adresse på forespørselen. IP-adressen fungerer som et unikt identifikasjonsnummer for PCen og hjelper nettverksenheter med å levere forespørselen til riktig sted.
  • Pakkeoppdeling: : Informasjonen som sendes mellom enheter på Internettet er så stor at den må deles opp i mindre deler, kalt IP-pakker. Hver IP-pakke inneholder informasjon om kilden (PCen), destinasjonen (Internett-serveren), og hvilken rekkefølge pakkene skal samles i igjen.
  • Ruting: Når IP-pakkene sendes ut i nettverket, blir de videresendt fra en nettverksenhet til den neste inntil de når Internett-serveren. Hver nettverksenhet mottar IP-pakken og bestemmer den beste veien for å videresende den videre basert på en tabell med ruteringsinformasjon.
  • Mottak: Når Internett-serveren mottar IP-pakkene, samler den dem igjen til den opprinnelige informasjonen og sender tilbake en respons til PCen.
  • Pakkesammensetting: PCen mottar IP-pakkene og samler dem til den opprinnelige informasjonen, som deretter vises til brukeren på skjermen.

Når en bruker benytter seg av Internett, foregår det en rekke teknologier og protokoller i bakgrunnen for å formidle informasjonen fra nettserveren til brukerens enhet.

  • IP (Internet Protocol): IP-pakker benyttes for å sende dataene fra en nettverksenhet til en annen. IP-pakker inneholder informasjonen om destinasjonen til dataene, slik at de kan nå fram til rett mottaker. Det er en svært viktig protokoll i denne prosessen.
  • TCP (Transmission Control Protocol) og UDP (User Datagram Protocol): Viktige protokoller som brukes sammen med IP. TCP er en forbindelsesorientert protokoll som sørger for at dataene blir levert i rekkefølge og at feil blir rettet opp. UDP derimot, er en forbindelsesløs protokoll som brukes der hastighet er viktigere enn å levere dataene i rekkefølge.
  • HTTP (Hyper Text Transfer Protocol): Applikasjonsprotokoll som er designet for å formidle informasjon på Internett. Det er HTTP som benyttes for å sende en forespørsel fra brukerens nettleser til en nettserver, og motta en respons tilbake.
  • DNS (Domain Name System): en annen viktig teknologi som brukes i denne prosessen. Det er DNS som oversætter et domenenavn, for eksempel www.example.com, til en IP-adresse, slik at Internettet kan vite hvilken server det skal sende forespørselen til.

Alt i alt, er dette et komplekst system som involverer mange forskjellige teknologier og protokoller for å sikre at informasjonen blir levert fra nettserveren til brukeren på en sikker, pålitelig og effektiv måte.


Flytskjema

Generell informasjon om Elektromagnetisk Trådløs Kommunikasjon

Lydbølger og elektromagnetiske bølger er forskjellige typer bølger som brukes til å overføre informasjon. Elektromagnetiske bølger brukes i trådløs kommunikasjon, mens lydbølger brukes i telefoni og lydkommunikasjon.

  • Frekvensmodulasjon (FM) og Amplitudemodulasjon (AM) er to ulike teknikker for å modifisere et elektromagnetisk signal for trådløs kommunikasjon.

    Frekvensmodulasjon (FM) fungerer ved å endre frekvensen av et elektromagnetisk signal i henhold til informasjonen som skal overføres. En høyere frekvens indikerer en høyere verdi, mens en lavere frekvens indikerer en lav verdi. Dette gir en jevnere overføring av informasjon, da det er mindre sårbart for støy og forstyrrelser.

    Amplitudemodulasjon (AM) fungerer ved å endre amplituden, eller styrken, av et elektromagnetisk signal i henhold til informasjonen som skal overføres. En høyere amplituden indikerer en høyere verdi, mens en lavere amplituden indikerer en lav verdi. AM har en tendens til å være mer sårbar for støy og forstyrrelser enn FM.

    FM er ofte brukt i radio- og TV-sendere for å overføre lydsignaler, mens AM er mer utbredt i radiokommunikasjon for datamaskiner og telefon. Begge teknikkene brukes fortsatt i dag, selv om digital trådløs kommunikasjon er blitt mer vanlig.

  • Analog trådløs kommunikasjon og digital trådløs kommunikasjon er to former for trådløs kommunikasjon. I analog trådløs kommunikasjon sendes informasjon som en kontinuerlig signal, mens i digital trådløs kommunikasjon sendes informasjon som en rekke av 0 og 1.

  • En radiomottaker tar imot elektromagnetiske bølger sendt fra en avsender og konverterer dem til et brukbart signal. Modulere en radiobølge refererer til å endre en elektromagnetisk bølge ved hjelp av modulasjonsteknikker for å legge til informasjon til bølgen.

  • Fordelene med digital trådløs kommunikasjon inkluderer økt sikkerhet, høyere båndbredde og bedre kvalitet enn analog trådløs kommunikasjon. Men i noen tilfeller kan analog trådløs kommunikasjon være mer pålitelig enn digital.

  • Bruk av elektromagnetiske bølger i trådløs kommunikasjon kan være farlig hvis de blir utsatt for høye nivåer over lang tid. Imidlertid er de fleste trådløse enheter så sikre at de ikke representerer en alvorlig helserisiko for den gjennomsnittlige personen.

  • Infrarød trådløs kommunikasjon er en annen form for trådløs kommunikasjon som bruker infrarøde stråler til å overføre informasjon. Det er ofte brukt i enheter som fjernkontroller og trådløse hodetelefoner.

  • Sikkerhet i trådløs kommunikasjon kan være enten kringkasting eller privat. Kringkasting betyr at informasjonen sendes ut til alle enheter innen rekkevidde, mens privat kommunikasjon krever at enheter er direkte tilkoblet hverandre for å overføre informasjon.

  • Adresser, protokoller og kryptering spiller alle en viktig rolle i å sikre elektromagnetisk trådløs kommunikasjon. Adresser identifiserer enheter som deltar i kommunikasjonen, protokoller definerer regler for hvordan enheter skal kommunisere, og kryptering beskytter informasjonen som overføres ved å kode den slik at den kun kan dekrypteres av mottakeren.

  • Symmetrisk kryptering: Der begge enheter som kommuniserer bruker den samme nøkkelen til å kode og dekode informasjonen.
    Asymmetrisk kryptering: Der en enhet bruker en offentlig nøkkel til å kode informasjonen, mens en annen enhet bruker en privat nøkkel til å dekode den.
    Stream cipher: En type symmetrisk kryptering som koder informasjonen en bit eller byte om gangen.
    Block cipher: En type symmetrisk kryptering som koder informasjonen i faste blokker på en gang.
    Advanced Encryption Standard (AES): En blokkcipher som er en av de mest brukte og anerkjente krypteringsstandardene i dag.
    RSA: En asymmetrisk krypteringsalgoritme som brukes til sikker kommunikasjon på internett og elektroniske transaksjoner.
    Det er viktig å merke seg at sikkerheten til en kryptert trådløs kommunikasjon også avhenger av andre faktorer, for eksempel styrken til nøklene og den underliggende protokollen.

  • Modulasjon av lydbølger fungerer ved å endre egenskapene til en bærerbølge i henhold til informasjonen som skal overføres. Bærerbølgen er en jevn, repeterende bølge med en bestemt frekvens og amplituden. Modulasjon endrer enten frekvens, amplituden, eller både frekvens og amplituden til bærerbølgen for å legge til informasjonen som skal overføres.

    Modulasjon av lydbølger brukes ofte i radio- og TV-sendere for å overføre lydsignaler til mottakere. Modulasjonen gjør det mulig å sende informasjon over store avstander ved å benytte elektromagnetiske bølger til å bære informasjonen.

  • Demodulering er prosessen med å fjerne modulasjonen fra en modulert lydbølge for å gjøre den originale informasjonen tilgjengelig igjen. Demodulering skjer ved å sammenligne den modulerte bølgen med en referansebølge for å bestemme hvilke endringer i frekvens eller amplituden som representerer informasjonen.

    Demodulering er prosessen med å fjerne modulasjonen fra en modulert lydbølge for å gjøre den originale informasjonen tilgjengelig igjen. Demodulering skjer ved å sammenligne den modulerte bølgen med en referansebølge for å bestemme hvilke endringer i frekvens eller amplituden som representerer informasjonen. Demodulering brukes til å gjenopprette informasjonen som er sendt over lydbølger i trådløs kommunikasjon. For eksempel, i en AM- eller FM-radiosender, demodulerer mottakeren lydbølgen for å gjenopprette den originale lydsignalet som ble sendt fra senderen. Det samme gjelder for lydbølger som sendes over telefonlinjer eller andre medier. Demodulering er en viktig del av trådløs kommunikasjon, da det tillater at informasjonen blir gjenopprettet og forstått på mottakerenden.

Online Datasikkerhet

Online datasikkerhet er viktig for å beskytte sensitive opplysninger, som personopplysninger, passord og kredittkortnumre, mot uautorisert tilgang og misbruk. Dette oppnås gjennom teknikker som kryptering, autentisering og sikker kommunikasjon mellom enhetene og nettsteder.

  • PII inkluderer informasjon som kan brukes til å identifisere en person direkte eller indirekte, som navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, fødselsdato, regningsinformasjon, helseinformasjon, arbeidshistorie, og mer.
    Det er viktig å beskytte denne informasjonen, da misbruk av PII kan føre til identitetstyveri, økonomiske tap, og andre negative konsekvenser. Det er derfor viktig å være bevisst på hvilke type informasjon du deler online og å sørge for at du bruker sikre teknologier og tjenester for å beskytte din PII når du er på Internettet.

  • Bedrifter: Mange bedrifter samler inn PII for å tilby personlig tilpassede produkter og tjenester, forbedre markedsføringen, og for å drive sine forretningsvirksomheter.
    Regjeringer: Regjeringer kan samle inn PII for en rekke formål, inkludert nasjonal sikkerhet, skattesamling, og administrasjon av sosiale tjenester.
    Sosiale medier: Sosiale medier-plattformer samler inn PII for å tilby en personalisert opplevelse og for å vise annonser til brukerne.
    E-handelsnettsteder: E-handelsnettsteder samler inn PII for å gjennomføre transaksjoner, levere produkter, og forbedre kundeopplevelsen.
    Finansielle nettsteder: Finansielle nettsteder samler inn PII for å administrere kontoer, gjennomføre transaksjoner, og beskytte mot svindel.
    Helse- og medisinske nettsteder: Disse nettstedene samler inn PII for å tilby personlig helseinformasjon og for å administrere pasientjournaler.

  • Kryptografi er en teknikk som brukes til å beskytte informasjon ved å konvertere lesbar tekst til en kodet form som kun kan dekrypteres av en person med den riktige nøkkelen.

  • Når personlig identifiserbar informasjon sendes over Internettet, kan det krypteres ved hjelp av en krypteringsalgoritme som SSL (Secure Socket Layer) eller TLS (Transport Layer Security). Dette gjør at informasjonen kun kan leses av systemer med den riktige nøkkelen, og beskytter den mot avlytting og manipulering under overføringen.

  • Autentisering er en prosess som verifiserer noens identitet før de sender over personlig identifiserbar informasjon. Dette kan gjøres ved hjelp av en rekke teknikker, inkludert brukernavn og passord, to-faktor autentisering, og sertifikater. Autentisering hjelper med å beskytte PII ved å sikre at bare en autorisert person har tilgang til informasjonen.

  • TLS: TLS er en sikker kommunikasjonsprotokoll som brukes til å kryptere informasjon som sendes over Internettet. TLS fungerer ved å kryptere dataene før de sendes, slik at de kun kan dekrypteres av mottaker med den riktige nøkkelen. TLS bruker asymmetrisk kryptering til å opprette en sikker kommunikasjonskanal mellom to enheter, og symmetrisk kryptering til å kryptere selve informasjonen.
    HTTPS: HTTPS er en sikker versjon av Hypertext Transfer Protocol (HTTP), som brukes til å overføre informasjon mellom en nettside og en nettleser. HTTPS bruker TLS for å kryptere informasjonen som sendes mellom en nettleser og en nettside, slik at det kun kan leses av systemer med den riktige nøkkelen. Når en nettleser tilkobler en HTTPS-beskyttet nettside, vil den gjennomføre en autentiseringsprosess for å sikre at denne nettsiden er den den sier den er.

  • Cookies er små tekstfiler som lagres på en brukers enhet av en nettside. De kan brukes til å lagre informasjon om en brukers atferd og preferenser, for eksempel språkvalg og innloggingsdetaljer.
    Third-party cookies: Third-party cookies er cookies som er satt av en annen enhet enn den du besøker. For eksempel, hvis du besøker en nettside som inneholder en reklame, kan reklamebyrået sette en cookie på din enhet. Disse cookies kan brukes til å spore din surfingatferd og vise deg relevante annonser på andre nettsider du besøker.
    First-party cookies: First-party cookies er cookies som er satt av den nettsiden du besøker. For eksempel, hvis du besøker nettsiden til en butikk, vil denne butikken sette en cookie på din enhet for å huske at du har vært der. Dette gjør at butikken kan tilby en mer personlig opplevelse ved å huske språkvalg, tidligere varer du har sett på, og andre innstillinger.
    Persistent Cookie: Når en person lukker nettleseren eller slår av datamaskinen, fortsetter persistent cookie å bli lagret på den brukerens enhet. Ved å gjøre dette, er nettstedet i stand til å huske brukerens preferanser eller oppførsel i løpet av mange besøk. "Utløpsdatoen" satt av nettstedet styrer hvor lenge en persistent cookie forblir på brukerens enhet.
    Session Cookie: I motsetning til dette er en session cookie en form for informasjonskapsel som midlertidig lagres i nettleserens minne mens brukeren aktivt går inn på nettstedet. Sesjonsinformasjonskapselen fjernes automatisk etter at brukeren lukker nettleseren eller forlater nettstedet. Session cookies brukes ofte for å holde en brukers øktstatus konsistent på tvers av forskjellige sider på et nettsted, for eksempel for å huske varer i en handlekurv.

  • Geolokaliseringsteknikker er metoder for å bestemme posisjonen til en enhet, for eksempel en smarttelefon eller en bærbar datamaskin.
    Global Positioning System (GPS): GPS er en av de mest nøyaktige metodene for geolokalisering. Det bruker signaler fra et nettverk av satellitter til å beregne en enhets posisjon med høy presisjon. GPS er vanligvis den mest nøyaktige metoden, men det krever en klar sikt til satellittene og kan være mindre nøyaktig innendørs eller i områder med hindringer.
    IP-basert geolokalisering: IP-basert geolokalisering bruker informasjon om en enhets IP-adresse til å bestemme dens posisjon. Dette er en enkel og billig metode, men det er ofte den minst nøyaktige teknikken. IP-adresser er ofte tilordnet til brede områder, så det er vanligvis ikke mulig å bestemme en enhets posisjon nøyaktig.
    Wi-Fi positioning system (WPS): WPS bruker informasjon om tilgjengelige Wi-Fi-nettverk og deres signalstyrke til å bestemme en enhets posisjon. Dette er en mer nøyaktig metode enn IP-basert geolokalisering, men det krever at en enhet er tilkoblet et Wi-Fi-nettverk eller i nærheten av et tilgjengelig Wi-Fi-nettverk.
    Cell tower trilateration: Cell tower trilateration bruker signalstyrken fra nærliggende mobiltelefontårn til å bestemme en enhets posisjon. Dette er en nøyaktig metode når en enhet er tilkoblet et mobilnett, men det kan være mindre nøyaktig i områder med få tilgjengelige mobiltelefontårn.

  • Fordeler:
    Bedre tjenester: Geolokalisering gir bedre brukeropplevelser ved å tilpasse tjenester til en brukers nåværende posisjon. For eksempel kan en restaurantanbefalingstjeneste tilby anbefalinger basert på en brukers nåværende posisjon.
    Effektiv kommunikasjon: Geolokalisering kan hjelpe med å kommunisere mer effektivt ved å plassere meldinger i kontekst. For eksempel kan en katastrofealarm basert på geolokalisering varsle beboere i nærheten av en katastrofe om å søke dekning.
    Bedre sikkerhet: Geolokalisering kan bidra til å øke sikkerheten ved å hjelpe med å finne personer eller ting som har blitt stjålet eller mistet.

    Risikoer/ulemper:
    Personvern: Geolokalisering kan føre til personvernproblemer ved at informasjon om en brukers posisjon kan bli samlet inn og brukt av tredjeparter uten brukerens samtykke.
    Feilposisjonering: Geolokalisering er ikke alltid nøyaktig, noe som kan føre til feilposisjonering og feil beslutninger.
    Avhengighet: Avhengighet av geolokaliseringsteknologi kan føre til at enkeltpersoner eller samfunn blir mindre selvstendige og avhengige av teknologi for å utføre grunnleggende oppgaver.
    Sikkerhetsrisiko: Geolokaliseringsteknologi kan være utsatt for angrep, noe som kan føre til sikkerhetsrisiko for personvernet og personlig informasjon.

  • Malware er en kortform for "malicious software" eller ondsinnet programvare. Det er en type programvare som er utviklet for å skade eller ta kontroll over en datamaskin eller et nettverk.
    Trojan Horse: Dette er en type malware som er skjult som en nyttig program eller fil, men som i virkeligheten utfører ondsinnede handlinger når det installeres på en datamaskin. En trojan kan for eksempel stjele sensitive opplysninger eller tillate en angriper å få tilgang til en datamaskin.
    Virus: Dette er en type malware som sprer seg fra en datamaskin til en annen ved å infisere filer eller programvare på en datamaskin. Et virus vil ofte forårsake skade på data eller systemer, for eksempel ved å slette filer eller endre systeminnstillinger. Viruser dupliserer seg selv i PCen din og sprer seg.
    Worm: Dette er en type malware som sprer seg fra en datamaskin til en annen ved å utnytte sårbarheter i nettverk eller programvare. En orm vil ofte føre til belastning på nettverk og systemer, og kan også utføre ondsinnede handlinger som å stjele sensitiv informasjon.

  • Malware kan ha en rekke negative effekter på en datamaskin eller et nettverk.
    Spyware: Dette er en type malware som spionerer på en brukers aktivitet, for eksempel ved å samle inn informasjon om nettleserhistorikk, tastetrykk og annen sensitiv informasjon. Spyware kan også endre innstillinger på en datamaskin og vise uønskede annonser.
    Adware: Dette er en type malware som viser reklame på en datamaskin, enten i form av pop-up-vinduer eller ved å endre nettleserside eller søkeresultater. Adware kan også samle inn informasjon om en brukers aktivitet for å vise mer målrettet reklame.
    Ransomware: Dette er en type malware som krypterer brukerens filer og krever en løsepenger for å gi tilbake tilgang til dem. Ransomware kan føre til alvorlige tap av data og produktivitet for en virksomhet eller en enkeltbruker.
    Cryptomining malware: Dette er en type malware som utnytter en datamaskins prosessorkraft til å utføre beregninger som hjelper med å generere kryptovaluta. Cryptomining malware kan føre til en reduksjon i ytelsen til en datamaskin, samt økt strømforbruk.

  • Security patch: En sikkerhetsoppdatering er en oppdatering til programvare som fikser en kjent sikkerhetsfeil. Installere sikkerhetsoppdateringer regelmessig kan bidra til å beskytte en datamaskin mot malwareangrep.
    Firewall: En brannmur er en virtuell barriere som beskytter en datamaskin eller et nettverk mot uønskede tilkoblinger fra Internett. En firewall kan konfigureres for å blokkere trafikk fra bestemte IP-adresser eller domener, og det kan også hjelpe med å beskytte mot malwareangrep.
    Antivirus programvare: Antivirus programvare scannner datamaskinen for å oppdage og fjerne malware. Det er viktig å holde antivirusprogramvaren oppdatert med de siste virusdefinisjonene for å sikre at det beskytter mot de nyeste malwaretruslene.

    Disse tiltakene kan bidra til å beskytte en datamaskin eller et nettverk mot malware, men de er ikke garantert å beskytte mot alle trusler. Derfor er det viktig å ha en multi-layered sikkerhetsstrategi som inkluderer tekniske beskyttelsestiltak, enhver PC-bruker bør ha noe sikkerhetsopplæring for å kunne sikre PCen sin og gjøre regelmessige sikkerhetssjekker.

  • Encryption: Kryptografi er prosessen med å kode en melding eller data slik at den bare kan leses av en person eller enheten som har den nødvendige nøkkelen. Encryption gjør dataene usynlige og utilgjengelige for uautoriserte øyne.
    Decryption: Dekryptering er prosessen med å gjøre en kryptert melding eller data tilgjengelig igjen. Dette gjøres ved å bruke den nødvendige nøkkelen til å dekode dataene.
    Cracking: Cracking refererer til prosessen med å bryte inn i et kryptert system ved å finne ut eller gjette den nødvendige nøkkelen. Cracking kan utføres ved å bruke teknikker som brute force, dictionary attacks eller social engineering.
    Symmetric Decryption Techniques: Symmetrisk kryptering er en teknikk der samme nøkkel brukes både til kryptering og dekryptering av data. Dette er en enkel og effektiv måte å sikre data på, men nøkkelen må være trygg for å unngå at den blir kompromittert.
    Public Key Encryption: Offentlig nøkkel kryptering er en teknikk hvor to nøkler brukes - en offentlig nøkkel for kryptering og en privat nøkkel for dekryptering. Denne teknikken gjør det mulig for folk å sende krypterte meldinger til hverandre uten å måtte dele en hemmelig nøkkel.

  • Transport Layer Security (TLS) er en sikker protokoll for å sikre kommunikasjon over Internett. TLS er en oppgradering av den gamle protokollen SSL (Secure Socket Layer) og er designet for å sikre at data sendt over nettverket er beskyttet mot uautoriserte øyne.

    TLS bruker kryptografi for å sikre dataene ved hjelp av en kombinasjon av symmetrisk kryptering og offentlig nøkkel kryptering. TLS sørger også for at den nødvendige nøkkelen blir overført sikkert og at de krypterte dataene kan dekrypteres på den mottakende siden.

    TLS sikrer en rekke tjenester på Internett, inkludert e-post, nettbank, e-handel og sosiale nettverk. Det er svært viktig å sørge for at alle nettsider og tjenester som inneholder sensitive data, for eksempel passord og personlige opplysninger, bruker TLS for å beskytte brukerne mot hackere og identitetstyveri.

  • TCP-håndtrykk: Før du starter TLS-forhandlingen, oppretter klienten og serveren først en TCP-forbindelse ved å fullføre 3-veis TCP-håndtrykket.
    TLS-initiering: Klienten starter TLS-forhandlingen ved å sende en "ClientHello"-melding til serveren, som inneholder informasjon om klientens støttede chiffersuiter, komprimeringsmetoder og andre parametere.
    Serverbekreftelse av protokoll: Serveren svarer med en "ServerHello"-melding, som bekrefter den valgte protokollversjonen, chifferpakken og andre parametere som er avtalt av klienten og serveren.
    Sertifikatverifisering: Serveren sender deretter sitt digitale sertifikat til klienten, som klienten verifiserer ved hjelp av serverens offentlige nøkkel. Dette trinnet er viktig for å sikre at serveren faktisk er den den utgir seg for å være.
    Delt nøkkelgenerering: Klienten og serveren bruker den avtalte chifferpakken for å generere en delt hemmelig nøkkel, som de vil bruke til å kryptere og dekryptere dataene de sender til hverandre.
    Serverbekreftelse av delt nøkkel: Serveren bekrefter at den har samme delte hemmelige nøkkel som klienten, og TLS-forhandlingen er fullført.
    Send sikret data: Etter vellykket gjennomføring av TLS-forhandlingen, kan klienten og serveren sende sikre data til hverandre, kryptert med den delte hemmelige nøkkelen.

  • HTTPS-URLer: HTTPS, som står for Hypertext Transfer Protocol Secure, er den krypterte versjonen av HTTP-protokollen som brukes til å sende data over internett. I stedet for «http://» begynner HTTPS-URLer med «https://».
    HTTPS-tilkoblinger: En HTTPS-tilkobling er en sikker kommunikasjonskanal som beskytter konfidensialiteten og integriteten til data som kommuniseres mellom en klient (som en nettleser) og en server. Når en klient starter en HTTPS-tilkobling til en server, oppretter klienten og serveren en sikker TLS-tilkobling.

  • Å bruke HTTPS har en rekke fordeler:

    Personvern: Når data transporteres mellom en klient og en server ved hjelp av HTTPS, krypteres de for å sikre at kun den tiltenkte mottakeren kan tyde dataen.
    Integritet: HTTPS sørger for at ingen sabotasje kan finne sted mens dataene overføres.
    Autentisering: HTTPS autentiserer serverens identitet slik at klienten kan være sikker på at den snakker med den tiltenkte serveren og ikke en forfalsket.
    Sikkerhet: HTTPS hjelper til med å redusere en rekke sikkerhetsrisikoer, for eksempel "man-in-the-middle-angrep", der en gjerningsperson hindrer og endrer dataoverføringer.

    Totalt sett hjelper bruk av HTTPS å beskytte brukernes sensitive informasjon, for eksempel passord, ved å beskytte personvernet og sikkerheten deres.

Om Skaperen

Elev 1IKA Porsgrunn Videregående Skole

Ariel Fernández Heggernes

Det skal bemerkes at dette prosjektet ikke er et virkelig produkt, men kun en simulering av et potensielt produkt.

Nettsiden min har tatt i bruk AoS Lib (Animation on Scroll Library) fra michalsnik.github.io/aos. Jeg har valgt å bruke disse animasjonene for å gi nettsiden min mer liv og bevegelse.
Nettsiden min bruker ikoner fra boxicons & bootstrap Disse kan du se blant annet under Bluetooth og Wi-Fi og i Om Oss siden.

  • Dette er et skoleprosjekt laget av Ariel Fernández, en elev ved Porsgrunn Videregående Skole i IM. Prosjektet har som formål å utfordre kreativitet og kunnskap om nye teknologier og materialer.
  • Jakken som er presentert i prosjektet, er laget av høy kvalitet materialer for å sikre en komfortabel og slitesterk opplevelse. Skjermen som er integrert i jakken er en retinær skjerm, som gir en høy kvalitet og jevn visning av informasjon.
  • Nettsiden min fyller disse kravene
    Presenterer produktideen tydelig og med god teknisk informasjon, som beskriver teknologiene som er valgt og hvordan de fungerer.
    Tilbyr en sammenligning og vurdering av fordeler og ulemper ved ulike elektromagnetiske strålinger, inkludert rekkevidde, energibruk og sikkerhet, med tanke på bruken i trådløs kommunikasjon.
    Viser et oversiktlig flytskjema som gir en klar forståelse av funksjonen til de ulike komponentene i kommunikasjonssystemet for produktideen, og hvordan de virker sammen.
    Er brukervennlig, med en enkel navigasjon og et tilgjengelig design for å formidle produktideen på en tydelig og effektiv måte.

Elevside

Khan Academy

W3School